Klassiske myter om lavkarbo-diett

Alle som følger med i kostholdsdebatten vil se at det fra flere eksperthold kommer stadige innvendinger og advarsler mot lavkarbo-diett. Noen av innvendingene har bakgrunn i forskning med motstridende resultater og krever mer kunnskap før man kan konkludere endelig, men de fleste advarslene baserer seg på myter og utdatert kunnskap.

Klassiske innvendinger og advarsler:

  • Lavkarbo-diett kan skade nyrene
  • Fiberinntaket faller under anbefalt nivå
  • Karbohydrater erstattes med mettet fett som gir økt risiko for hjertesykdom
  • Lavkarbo-diett gir økt kolesterol
Myter eller fakta?

Lavkarbo kan skade nyrene

Det hevdes til stadighet, særlig når ”eksperter” uttaler seg til media om lavkarbo, at kostholdet kan gi nyreskade. Hvor dette hentes fra er uvisst, men en randomisert studie fra 2010 fant, etter grundige nyreundersøkelser, ikke noen tegn til nyreskade etter 1 år (1). En balansert lavkarbo-diett øker heller ikke andelen av protein i kostholdet nevneverdig og det er i hovedsak høy-protein-dietter denne teoretiske bekymringen knytter seg til.  Selv om også her faren for nyreskade er usikker og diskutabel, er dette først og fremst en aktuell problemstilling ved proteininntak over 35 % av det daglige energiinntaket, mao høy-protein-diett. Imidlertid er det også ved høy-protein-dietter flere studier som ikke rapporterer noen form for nyreskade (2).

Fiberinntaket faller under anbefalt nivå

En annen bekymring som knyttes til lavkarbo-diett er at fiberinntaket blir lavt fordi man spiser lite eller ingen kornprodukter og lite frukt. To av hovedkildene til fiber i et vestlig kosthold er hvitt mel og poteter (3), mat som har høy glykemisk indeks og dermed gir raskt og betydelig blodsukkerstigning samt lavt eller begrenset næringsverdi. I et lavkarbo-kosthold som er balansert vil man vanligvis se en  vesentlig økning i innslaget av grønnsaker og salat (4) og det skulle være bred enighet om at grønnsaker er en bedre fiberkilde enn hvitt mel og poteter.

Karbohydrater erstattes med mettet fett som gir økt risiko for hjertesykdom

Dette har jeg skrevet om i flere tidligere innlegg:

Se

Kort oppsummert er det flere tunge studier de senere år som ikke finner noen sammenheng mellom inntaket av mettet fett og hjertesykdom (5-7). En måte å måle et kostholdets påvirkning på blodårene, er å måle såkalt endotelfunksjon. Dette er et uttrykk for stress og funksjonspåvirkning på blodårene og en redusert endotelfunksjon over tid kan gi mer alvorlig åresykdom. En studie fra 2009 fant at 12 uker med lavkarbo-diett forbedret endotelfunksjonen mer enn en klassisk lavfett-diett hos personer med begynnende karsykdom (8).

Lavkarbo-høyfett-diett (LCHF) gir økt kolesterol

Dette er kanskje den av mytene som lengst fra sannheten. Flere studier, også publisert i tunge vitenskapelige tidsskrifter som når bredt, viser snarere at lavkarbo-dietter gir en bedring i lipidverdier.

Noen utvalgte studier:

  • 2002: Studie med 40 normalvektige personer på lavkarbo-høyfettdiett viste reduksjon i triglyserider, stigning i blodfetter etter måltid, stigning i partikkelstørrelsen til LDL og en trend til økt HDL-kolesterol. LDL-kolesterol ble ikke påvirket (9).
  • 2003: Studie med 53 overvektige, friske personer randomisert til lavkarbo eller lavfett-kaloriredusert diett. HDL-kolesterol steg i lavkarbo-gruppen og falt i lavfett-gruppen (10).
  • 2004: 15 overvektige personer i randomisert kontrollert studie med lavkarbo eller lavfett. LDL partikkelstørrelse økte kun i lavkarbo-gruppen. Lavfett-diett ga mer effektiv reduksjon i LDL-kolesterol, mens lavkarbo-diett ga lavere triglyserider, og bedre triglyserid-HDL kolesterol-ratio (11).
  • 2008: Shai et. al publiserer en studie i New England Journal of Medicine som tester middelhavsdiett, lavkarbo-diett og lavfett-diett mot hverandre på 322 personer. Den relative reduksjon i brøken mellom totalt kolesterol og HDL-kolesterol var 20% i lavkarbo-gruppen og 12% lavfettgruppen (12).
  • 2010: Foster et al. offentliggjør resultatene fra en toårig studie i anerkjente Annals of Internal Medicine. 307 personer deltar i en studie som tester kaloriredusert lavfett-diett mot lavkarbo-spis-så-mye-du-vil-diett. Vekttapet er likt i begge gruppen, men lavkarbo-gruppen hadde 23 %  økning i HDL-kolesterol etter to år (13).

For litt mer forståelse av resultatene ovenfor : Minikurs i lipoproteiner

Referanser:

1.        Brinkworth GD, Buckley JD, Noakes M, Clifton PM. Renal function following long-term weight loss in individuals with abdominal obesity on a very-low-carbohydrate diet vs high-carbohydrate diet. J Am Diet Assoc. 2010 Apr.;110(4):633–638.

2.        Pecoits-Filho R. Dietary protein intake and kidney disease in Western diet. Contrib Nephrol. 2007;155:102–112.

3.        Slavin JL. Position of the American Dietetic Association: health implications of dietary fiber. J Am Diet Assoc. 2008 Oct.;108(10):1716–1731.

4.        Feinman RD, Vernon MC, Westman EC. Low carbohydrate diets in family practice: what can we learn from an internet-based support group. Nutr J. 2006;5:26.

5.        Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Mar. 1;91(3):535–546.

6.        Mente A, de Koning L, Shannon HS, Anand SS. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr. 13;169(7):659–669.

7.        Skeaff CM, Miller J. Dietary fat and coronary heart disease: summary of evidence from prospective cohort and randomised controlled trials. Ann. Nutr. Metab. 2009;55(1-3):173–201.

8.        Volek JS, Ballard KD, Silvestre R, Judelson DA, Quann EE, Forsythe CE, et al. Effects of dietary carbohydrate restriction versus low-fat diet on flow-mediated dilation. Metab Clin Exp. 2009 Dec. 1;58(12):1769–1777.

9.        Sharman MJ, Kraemer WJ, Love DM, Avery NG, Gómez AL, Scheett TP, et al. A ketogenic diet favorably affects serum biomarkers for cardiovascular disease in normal-weight men. J Nutr. 2002 Jul. 1;132(7):1879–1885.

10.     Brehm BJ, Seeley RJ, Daniels SR, D’Alessio DA. A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Apr. 1;88(4):1617–1623.

11.     Sharman MJ, Gómez AL, Kraemer WJ, Volek JS. Very low-carbohydrate and low-fat diets affect fasting lipids and postprandial lipemia differently in overweight men. J Nutr. 2004 Apr. 1;134(4):880–885.

12.     Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y, Shahar DR, Witkow S, Greenberg I, et al. Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med. 2008 Jul. 17;359(3):229–241.

13.     Foster GD, Wyatt HR, Hill JO, Makris AP, Rosenbaum DL, Brill C, et al. Weight and metabolic outcomes after 2 years on a low-carbohydrate versus low-fat diet: a randomized trial. Ann Intern Med. 2010 Aug. 3;153(3):147–157.

About these ads

58 svar til “Klassiske myter om lavkarbo-diett”

  1. Dette var et supert innlegg!! Nå har jeg noe å vise til når slike påstander kommer opp! Tusen takk!

    • Kjekt du likte innlegget og flott hvis det kan være til nytte. Noen flere myter som bør avlives. Får kanskje ta det med ernæringsindusert ketose versus ketoacidose en annen gang…

      • Hei Espen!
        Vet ikke om noen har spurt om det samme før, men det er et par ting jeg lurer på etter å ha fulgt en god del debatter i media i det siste og håper du kan ha en mening om dette :

        (Jeg kan som eks. henvise til denne debatten, det blir det samme i alle jeg har fulgt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015249 )

        Spørsmål 1:
        Hvordan kan leger og forskere etc som tilhører “skolemedisinen” og følger “blindt” statens ernæringsråd henvise til sine forskningsresultater etc når de kommenterer og kritiserer lavkarbo kosthold?
        (deres undersøkelser er etter hva jeg har skjønt i de langt fleste tilfeller utført på en gjennomsnittlig befolkning – dvs med et gjennomsnittlig kosthold, som vel de fleste er enige om inneholder for mye karbohydrater – spesielt av de raske karbohydratene)

        Altså: Hvem har bestemt at et forskningsresultat utført på gjennomsnittsbefolkningen vil gi gyldige resultater for en befolkning som spiser lavkarbo?

        I de fleste andre tilfeller man leser om slik forskning, så fremgår det jo at man benytter seg av en eller flere referansegrupper som ikke får det samme. F.eks ved testing av medisiner så får noen placebo osv. Her har man i tillegg en “haug” med faktiske eksempler i tillegg til historiske fakta (vi lever da som etterkommere av noen?) som sier noe annet i praksis.

        Spørsmål 2:
        Jeg har noen påstander:
        Man BEGYNNER ikke med lavkarbo – man SLUTTER med unødvendige og skadelige mengder sukker(evt. karbohydrater)!
        -Lavkarbo har vært der hele tiden.
        __
        På samme måte som :

        Man BEGYNNER ikke med økologisk landbruk – man SLUTTER med sprøytemidler, kunstig gjødsel etc.
        -Økologisk landbruk har vært der hele tiden.
        __

        “Noen” i myndighetsapparatet ser for meg ut til å tro at de har “funnet opp” økologisk landbruk som noe helt nytt og markedsfører det deretter. På samme måte er det etter min mening ingen som kan “finne opp” lavkarbo, de har isteden “funnet tilbake” til lavkarbo spør du meg. At ting blir videreutviklet ut fra dette stadiet er en annen sak.

        Altså:
        Hvordan kan “myndighetene” (dette inkl da alle som representerer disse og snakker fra samme “boka”) la vær og fortelle at deres kostholdsråd baserer seg på undersøkelser gjort på en gjennomsnittsbefolkning MED karbohydrater i stort omfang uten å fortelle hva alternativet ville gitt? De må da vel undersøke alternativet først?. Har ikke forskningen visse retningslinjer her å forholde seg til når de tester ut hypoteser?

        Spørsmål 3:
        Jeg vet ikke veldig mye om dette, men ser for meg at både fjellfolk rundt om kring i det fjerne østen og nordlige halvkule generelt (inuietter,samer,inidanere,nordmenn osv) har hatt veldig liten tilgang til karbohydrater utenom bærsesongen der dette finnes. Bærsesongen for disse må antakelig ha fortonet seg på samme måte som “lørdagsgodtet” for barn idag – en sjelden gang fråtser man. Det er vel som med alt annet – det er ikke “stoffet” i seg selv som er ille, men hyppigheten og mengden! Vi tåler ganske mye “svineri” før kroppen gir opp.

        Altså:
        Hva er det som gjør at “myndighetene” ikke anbefaler et kosthold som varierer med årstidene? Det var jo ingen som hadde tilgang til ferske tomater i mars måned i Norge for 50 år siden en gang?

        Håper du kan ta deg tid til å svare på dette, sikkert flere som skulle likt å høre mer om dette.

        På forhånd takk.

        MVH
        Erik

        • Hei Erik,
          gode og betimelige spørsmål du har der. Du skulle nok ha rettet disse til noen andre enn meg, men jeg vil sterkt anbefale deg å lese denne. Her finner du en litt mer systematisk gjennomgang av spørsmålene du stiller.

          1) Jeg har ingen gode svar på spm ditt. Forskningen som legges til grunn for kostholdsrådene, er i stor grad konsensusrapporter fra andre land og store organisasjoner. Det er ikke hensyntatt at personer som spiser lavkarbo har en annen respons og i flere av disse rapportene er sågar studier som inkluderer lavkarbo utelatt. I Norge er det nasjonalt råd for ernæring som avgjør hvilken forskning som skal vektlegges og hva som skal utelates.
          2) Litt det samme svaret som under 1). Det meste av observasjonsstudier og kohort-studier som legges til grunn er, som du skriver, utført på en gjennomsnittsbefolkning med 50-60 % av sitt energibehov dekket av karbohydrater. Dette forbeholdet kommer frem i noen av studiene det refereres til i form av ” in populations who consume a Western Diet”, men i flere andre utelates dette momentet fullstendig. Igjen er det Nasjonalt Råd for ernæring som til syvende og sist er ansvarlig for tolkningen og formidlingen.
          3) Dette med sesongbetont insulin- og leptinresistens er uhyre spennende. Det er all grunn til å anta at det har vært et darwinistisk fortrinn å effektivt legge på seg om sommeren når frukt og bær (les: karbohydrater) var lettere tilgjengelig og at metthetsfølelsen ble avdempet og driven til å spise mer forsterket. Dette ga fettlagring og reserver til årstider hvor maten var vanskeligere å finne. Denne type teorier er nok helt fraværende i rådene som gis.

  2. Flott innlegg, Espen! Mange spør om nettopp fiber – nesten oftere enn mettet fett og kolesterol!

    • Takk Cecilie! Får kanskje komme tilbake til dette med fiber en annen gang. Taubes har er helt, men tungt kapittel om dette i GCBC. Ikke akkurat overbevisende dokumentasjon for nytten på det område heller.

  3. Supert innlegg!Linket til det på bloggen min: http://www.solveigs-smil.blogspot.com :)

  4. Fint samleinnlegg med mye nyttig info!

  5. Bra innlegg! Jeg møtte en bekjent da jeg var på butikken i går og sto å leste bak på varene jeg handlet. Hun spurte hva jeg lette etter og jeg sa at jeg så etter mengde karbohydrater og sukker. Hun sa at jeg var skikkelig dum og at hun hadde gått på lavkarbo ett par mnd og fått økning av det farlige fettet rundt hjertet!?! Dette hadde hun fått målt på SATS?!? Hun hadde fått satt opp et mye bedre kostholdsprogram på sats av en ernæringsfysiolog der, som innebar mye mer karbohydrater og hun kunne faktisk spise brød som hun sa, og lite fett. (Hun er kraftig overvektig). Jeg tenkte jaja.. Orket ikke gå der. Merker at jeg har begynt å se på folk som er imot lavkarbo som lite opplyste, nesten som Frp-velgere.. hehe! Ihvertfall så er det urolig mange myter ute å går. Jeg bare svarte at det er vel ikke sikkert det passer for alle, men for meg er fungerer det sinnsykt bra. Noen ganger stnes jeg det er slitsomt å måtte forsvare meg, og jeg havner ofte i diskusjon med andre. Spesielt ang kolesterol og fett..

    • Takk for kommentaren din. Dette er nok oppfatninger mange møter når de forteller om sitt kosthold. Lavkarbo-høyfett er en veldokumentert diett ved ønske om vektreduksjon og er faktisk tatt inn også i kosholdsanbefalingene som et alternativ ved ønske om vektreduksjon. Nasjonalt råd for ernæring har også kategorisert dokumentasjonen for dietten som “overbevisende”. Det amerikanske diabetesforbundet har tatt lavkarbo inn i sine anbefalinger om vektreduksjon, den største britiske diabetesforeningen likeså. Mytene om fett, spesielt mettet fett, er så innarbeidet i tankesettet til folk og det vil nok ta tid før dette endrer seg. Lykke til videre!

  6. Leste et sted (husker ikke hvor) at 1 av 20 barn som går på ketogen diett som behandling mot epilepsi får nyrestein. Vet du om det stemmer?

    • Ketogen diett som behandling ved ellers terapiresistent epilepsi ble introdusert på 1920-tallet og siden vært brukt mye. Flere studier har etterhvert dokumentert effekten. Det er riktig som du skriver at nyresten forekommer hyppigere på denne dietten enn hos normalbefolkningen. Forekomsten er beskrevet å være mellom 1:30 og 1:10. Det er spekulert mye i årsaken til dette og dehydrering, kronisk og langvarig ketose, stigning i urinsyre, calcium og citrat har vært trukket frem. Jeg vet ikke detaljert hvordan denne ketogene dietten skiller seg fra balansert lavkarbo / LCHF, men jeg har lest at de blant annet har væskerestriksjon og skal drikke kun 80% av vanlig væskemengde. Dette fører hos flere til dehydrering og økt konsentrasjon i urin av de substansene som kan før til dannelse av nyresten. Jeg har ikke sett dette problemet vært trukket frem hos andre grupper, heller ikke i studier med flere hundre personer på lavkarbo.

      • Det er en sammenheng mellom kostens innhold av oksalsyre/kalsium og nyrestein. Oksalsyre binder toverdige kationer og danner oksalater. Nyrestein består av oksalater der kationet er kalsium.

        Oksalsyre finnes det en del av i nøtter. Dersom man spiser mye nøtter, og samtidig får i seg mye kalsium fra meieriprodukter, øker risikoen for å utvikle nyrestein. En lavoksalatdiett, der man unngår de største kildene til oksalsyre, kan motvirke denne prosessen.

  7. Kjempeflott blogg :) En kunde av meg på Sunkost foretningen jeg driver tipset meg om den, er så mange der ute at det er vanskelig å få lest alle!
    Vi på butikken ser daglig de radikale positive endringene mange av våre kunder har hatt etter vi har “kurset” de om LCHF kosthold, lever selv etter dette kostholdet og kan aldri tenke meg å gå tilbake til et “sunt norsk kosthold” igjenn :)
    Håper bare det ikke går så utrolig lenge før det blir generellt akseptert at LCHF er kjempegunstig for kroppen vår :) man blir jo ganske lei i perioder av å forsvare livsstilen vi har.

    • Det hadde vært interessant med noen statistikker fra helsekost-bransjen som jo selger flere produkter som er mye brukt i et lavkarbo-kosthold. Det ville si mye om omfanget av hvor mange som spiser et slikt kosthold. Hvordan har salget av sukrin, kokosfett etc. utviklet seg de siste årene? Vet du noe om det?

      • Vi har sett en enorm vekst i salget hos oss på butikken, og generellt i kjeden. Det er flere mnder at sukrin er vår bestselgende vare i kjeden. Hos oss selger vi også utrolig mye cocosa, deler flittig ut oppskrifthefter fra soma om cocosa og udos choice :) vi ser også en enorn vekst i salget av superfood produkter, folk er blitt mye mer bevisst på hva de tilfører kroppen sin. Låner ut masse bøker på butikken, de fleste om lavkarbo kosthold. Vi har også opprettet en facebook side for butikken der vi deler oppskrifter, linker og blogger som omhandler LCHF, har lakt ut link til din blogg, vi setter stor pris på muligheten til å dele seriøse blogger som er forskningsbasert :) du skal bare ta turen inn på sunkost amfi finnsnes :) vi setter veldig stor pris på at kundene våre får god informasjon!

  8. Endelig noe å “slå” i bordet med når folk sier: Men det er jo farlig jo …

  9. Veldig flott og forklarende innlegg :)
    Godt å kunne skumpe noen myter av banen.

  10. Jeg er blitt så inspirert av denne lavkarbo informasjonen, så jeg gikk like godt til innkjøp av Kokeboken ” Matglede med Lavkarbo ” Annika Dahlqvist og maria Høglund,;
    Denne så jo spennede ut! så nå for vi se hva det blir av meg!!!
    Min svoger gikk ned 20 kilo da , han holdt på med lavkarbo diett, han er ikke spesielt intresert i trening,
    Lykke til videre.

    • Hei og takk for kommentaren din. I begynnelsen vil du nok kjenne deg litt tung, men dette går over etterhvert. Lykke til du også!

  11. Dette Fedon Lindberg-tullet her funker jo ikke i praksis. Jeg hører venner og kjente av meg prate så flott om lavkarbodietter og har lest seg opp for å kunne slanke seg effektivt. De kutter ned på karbohydrater og blir så slappe og trette av for lite karbohydrater at det ikke går lang tid før de sprekker. Dette skjer før eller siden med alle, som regel etter overraskende kort tid.
    Sprekken kommer i form av at de etter kort tid mener de fortjener en liten belønning, og skjeier så kraftig ut med godteri og annet som er proppfull av karbo, gjerne en hel langhelg eller lengre. Så er de tilbake hvor de startet, og gjerne med enda større vektproblemer enn de hadde.
    Du som er lege bør vite bedre enn å kaste deg på denne trenden. Det finnes ingen snarveier til bedre helse. Det er ingenting som erstatter god mosjon. Men det gidder folk ikke tenke på engang. De har ikke tid sier de, mens de slurper i seg frappé i lønsjen. Jeg spiser nesten et helt brød for dagen + poteter og grønnsaker til middag, men jeg går ikke opp av vekt av det. Det er det vanlige folk tror når de leser disse lavkarbo-bloggene.

    For å oppsummere er det utopisk at man skal klare å holde seg så disiplinert til en diett som ikke tillater at man kan nyte en pils eller en pizza i ny og ne..

    • Jeg har ingen ambisjoner om å overbevise deg om noe, men hvis du hadde sett deg litt rundt på bloggen og faktisk lest det jeg har skrevet tror (?) jeg du hadde valgt en litt annen tone. Dette bidrar ikke til diskusjon etter min mening. Forøvrig er det vesentlige forskjeller på Fedon’s Eurdodiet og lavkarbo, men det bryr deg kanskje ikke så mye?

  12. Min samboer har psoriasis artritt og har en utrolig bedring i tilstanden etter å ha fulgt lavkarbo kostholdet i bare tre mnd. han kan gjøre ting nå som han ikke har hatt mulighet til å gjøre på over 10 år på grunn av gikt. Leddene virker nå helt friske og utslettene er i ferd med å forsvinne. Vet du om dette er noe andre med samme tilstand har erfart? Finnes det noe forskning på området?

    • Dette er jo en gledelig effekt av kostholdet. Det er beskrevet at inflammasjon dempes, men jeg kan ikke se at dette er forsket systematisk på. Jeg kan heller ikke se at Lutz har beskrevet slike kasustikker i boken “Bedre uten brød” som på mange måter oppsummerer 15.000 pasienter behandlet med restriksjon av karbohydrater. Imdidlertid har dr. Hexeberg en kasuistikk i boken sin “Frisk med lavkarbo” hvor en kvinne (66) fikk bedring av bl.a. psoriasisartitt. Spennende!

  13. Hei Espen.

    Hva syns du om dagens VG-artikkel som omhandler lavkarbo?

    Personlig er jeg meget uenig i mye av det som står der. Det er litt skremmende at ernæringsfysiologer kan virke så kunnskapsløse som Wenche Frølich.

    Jan

    • Jeg er enig i din vurdering av artikkelen. Det er jo ikke første gang Frølich kommer med uttalelser i denne gaten og man kan jo lure på om hun følger med i tiden. Lavkarbo er veldokumentert bl.a. gjennom publikasjoner i velrenommerte tidsskrifter og. tatt inn i anbefalingene til flere internasjonale organisasjoner. Hun henger etter min mening fast i gamle dogmer.

  14. Heisann Espen.
    Takk for en fantastisk nyttig blogg. Er det mulig å kontakte deg via email. Jeg har et prosjekt gående,og hadde
    satt veldig pris på ditt innspill.
    Med vennlig hilsen Kathrine Abu Sneineh

  15. Hei igjen
    Jeg er fettfreslt og nyter godt av lavkarbolivsstilen, ikke minst inspirert fra disse sidene!
    Har et par spørsmål ift “fare-propagandaen”.

    Jeg er ikke overvektig (på tross av pco) og velger denne dietten primært for å bli sunnere og evt m bonus i form av stabilisert hormonnivå.
    Jeg spiser lavkarbobrød, mye smør, fett, kjøtt fisk og annet godt. Men innimellom “sprekker” jeg litt og spiser litt frukt og sjokoloade og drikker vesentlig mer enn to enheter i uka…
    Vil disse sprekkene kunne føre til at jeg da ødelegger lavkarboeffekten? Og vil det evt medføre at jeg da lagrer alt fettet jeg spiser pga noe karboinntak ca annenhver dag? Jeg har ikke lagt noe på meg (snarere tvert i mot) men er altså litt bekymret for om det famøse kolesterolet f.eks tetter årene mine mens jeg blir slankere og gladere….

    Videre har jeg hatt et par ekstreme humørsvingninger, kan de være forårsaket av endringer grunnet hormonforandring pga lavkarbo?

    Glad for evt svar :)

    • Dersom man ønsker vektreduksjon, bør man være konsekvent. Du har tydeligvis ikke behov for dette, men ønsker jo åpenbart en helsegevinst. Effekten på PCOS så langt er i hovedsak knyttet til vektreduksjonen. Det er mange observasjoner og kasuistikker på PCOS som kan tyde på den hormonstabiliseringen du antyder, men dette er ikke systematisk undersøkt i kliniske studier.
      Litt avhengig av hvor ofte du “sprekker” vil nok den eventuelle effekten kunne avta noe, og blir det for ofte kan du oppleve at du går opp i vekt. Sukker og insulin er vesentlige faktorer i reguleringen av fettforbrenning og fettlagring. Forsøk å begrense utskeielsene dine til en dag/kveld i uken når det gjelder sukker. Velg tørr vin når du vil ha deg et glass. Humørsvingningene kan være hormonbetinget, men det er vanskelig å gi noe entydig svar på det.

      • Hei!

        Jeg tror ikke det er vektreduksjon i seg selv som virker positivt inn på PCOS ved lavkarbokosthold. Jeg har selv PCOS uten overvekt og ble endelig gravid med barn nr. to etter å ha lagt om kostholdet. Jeg brukte legemiddelet Pergotime for å få eggløsning, men det hadde jeg også gjort i den lange prøveperioden. En slank venninne med samme sykdom ble gravid etter en måned på lavkarbo (og uten Pergotime).

        Se også denne artikkelen om en fertilitetsklinikk i USA som har hatt stor suksess med lavkarbo som behandlingsmetode mot infertilitet, særlig ved PCOS: http://www.trackyourplaque.com/blog/2010/06/low-carb-gynecologist.html

        Personlig tror jeg insulin er årsaken til PCOS, ved at hormonet insulin forstyrrer hormonbalansen (i følge artikkelen over er det blant annet velkjent at insulin påvirker produksjonen av testosteron). For noen følsomme kvinner vil sykdommen inntre ved lavere nivåer av insulin og de vil dermed ikke nødvendigvis utvikle overvekt. For de fleste som har sykdommen, inntrer den imidlertid ikke før de har utviklet insulinresistens og medfølgende overvekt. Når vektreduksjon ser ut til å virke, er dette da antakelig fordi slanking fører til reduksjon av insulin, selv ved bruk av konvensjonelle slankemetoder.

        Hva synes du som fagperson om denne hypotesen?

        • Jeg synes hypotesen er spennende og plausibel. Har lest bloggen til William Davis og finner mye spennende der. Når jeg har skrevet dette om vekt om symptombedring, knytter det seg til det man har funnet i vitenskapelige studier. Jeg tror også at lavkarbo kan gi bedring av PCOS også hos normalvektige eller uten vektreduksjon, men dette er ikke studert systematisk.

  16. Hei Espen, tusen takk for en fyldig og informativ blogg :) Jeg har henvist mange hit for å lese seg opp på faglig begrunnet argumentasjon for lavkarbokosthold. Selv har jeg gått jevnt og trutt ned i vekt på en god miks av kjøtt, grønnsaker og litt fete meieriprodukter siden måndesskiftet oktober/november 2010, og har gått fra en bmi på 31,8 til 25,5 :) Bortsett fra vektnedgangen synes jeg også jeg har merket en bedring i immunforsvaret – jeg har stort sett alltid feid med meg det som er av virus og luftveisinfeksjoner i nærmiljøet, men nå opplever jeg at det går over nesten før det er begynt! Svært gledelig “bivirkning” av kosten, vil jeg tro :) Men så lurer jeg på; jeg har en sånn auto-immun “pakke” – eksem, sannsynligvis allergi og infeksjonsutløst astma. Er det påvist lignende gunstige effekter av lavkarbokost på autoimmune lidelser? Jeg har opplevd bedring, særlig på huden, men har hatt en oppblomstring nå på tross av at jeg har fulgt kostregimet mitt. Og så er jeg veldig nysgjerrig på hvordan lavkarbokosten påvirker hormonsystemet vårt – jfr. kvinner med PCOS – men dette er kanskje en egen artikkel?

    Mvh
    Camomilla :)

    • Du kan lese et blogginnlegg jeg hadde om PCOS og kommentarene under innlegget. Hvis ikke du finner svarene dine der, kom tilbake til meg.
      Det er ikke gjort mye studier på lavkarbo og autoimmune sykdommer, men det finnes flere kasuistikker på Psoriasis,giktsykdommer, Mb. Crohn ol som beskriver bedring. Dr. Lutz, forfatteren av boken “Bedre uten brød”, har behandlet titusener av sine pasienter gjennom et legeliv med lavkarbo. Mb. Crohn er en av de tilstandene han så best effekt på. Observasjonen din med bedret immunforsvar deler du med mange, men dette er heller ikke utforsker i kliniske studier såvidt meg bekjent. Vi får håpe det kommer mer kunnskap om dette etterhvert. Inntil videre er det som du skriver, en gledelig bivirkning ;-)

  17. Flott artikkel. Skal ta med meg den til noen på jobben kanskje du skulle sende drevon en mail?:)

    • Takk for det! Noen leser selektivt den forskningen som bekrefter deres standpunkt og ignorerer resten. Har ikke noen bedre forklaring når vi tross alt snakker om studier i både New England Journal of Medicine og JAMA.

  18. Leser her at man får lavere/bedret kolesterolnivå av å leve LCHF. Jeg spiste LCHF i 2 mnd og mitt totalkolesterol steg til 7,7. Min niese hadde et tot kol på 9.7 etter 6 mnd på LCHF. Vi la begge om kostholdet og spiser nå lavkarbo, men med redusert mengde mettet fett og kolesterol nivået har gått raskt ned til normalt. Det var det såkalte dårlige kolesterolet som steg. Triglycerider og “det gode kolesterolet” var veldig bra. Noen som kan svare hva dette skyldes, og om vi evnt skulle fortsatt på LCHF dette til tross?
    Mvh
    Tom

    • Når studier rapporterer sine resultater, kommer det som gjennomsnittet av forsøkspersonene som deltar. Det betyr ikke at ikke noen av forsøkspersonene kan få andre endringer i kolesterol enn det de fleste forsøkspersonen har. Jeg har også sett at noen sjeldne personer stiger vesentlig i totalkolesterol og LDL-kolesterol. Hva som er årsaken til dette kan jeg ikke si sikkert, det kan være genetisk betinget. Fra studiene ser man at lipidverdiene stabiliserer seg etter ca 6 mnd. Dersom man velger lavkarbo med høy fettandel som sitt permanente kosthold, synes det rimelig å kontrollere lipider, eks etter 6 mnd. Husk at lipidverdier må taes fastende. Når det er sagt er jeg ikke så sikker på at denne stigningen er forbundet med økt sykdomsrisiko. Vi vet at lavkarbokosthold øker størrelsen på LDL-partiklene, noe som er gunstig i forhold til risiko for hjerte- karsykdom. Kommer partikkelstørrelsen over en viss diameter (25,6 nm) ser det ut til at høye verdier av LDL-kolesterol ikke lenger utgjør noen risiko.

  19. Takk for flått artikkel!

    for alle de som har tat et valg og lever på, eller ønsker å endre til LCHF, inviterer jeg til å bli med på tur. Det er hygelig å være semen emd meningsfeller.

    http://www.lavkarboreise.no

  20. Det var virkelig mye bra om LCHF som slankemetode. Alle referansene er gode å ha på ett brett.
    Vi som har levd på på dette i noen år trenger selvsagt ikke å “overbevises” via studier, vi har følt det på kroppen selv.
    Men for all del, se på alle andre fordeler også! Mer våken og energisk! Det kommer ingen trang til å sove middag? Hva er det for noe? Jo, det er glutendøsen etter pastaen eller meljevningen eller loffen.
    Hvorfor har vi så behov for kaffepause kl 10 på jobb? Jo, glutendøsen etter brødfrokosten setter inn med sukkersuget og kaffetørsten. Det samme etter lunsjen.
    Dere vet jo utmerket godt hvordan dette hormonelle fungerer i kroppen.
    I tillegg har jeg laget flere filmreportasjer og fulgt flere foredrag om hvordan muskel og leggsmerter, migrene/hodepine, opp og ned humør, ukontrollert aggresjon/slapphet for å nevne noe, som følge av melkutt. I tillegg har jeg sett rekker av eksempler på at store forbedringer av eksem, bronkitt, betennelser, forkalkninger, leddgikt, rustrang, endometriose, depresjoner for å nevne noe som følge av sterkt reduksjon av melkeinntak.
    http://www.filmpraksis.no
    Mange flere ting spiller selvsagt inn, som diverse overkrydring, glutamat og tilsetninger til ferdigmat slik at det skal kunne ligge i butikkhylla i to måneder. Jeg mener slike fordeler med endret kost også må frem!
    MVH J. Svendsen

  21. Line Nielsen 24/08/2011 kl. 14:02

    hei….jeg har været på lavkarbo i 2 mdr, spiser ca. 60 g carbohydrat om dagen. Spiser mange egg dagligt, måske 3-4 stk. Har fået målt mit kolesterol før jeg startede på lavkarbo: Total kolesterol 4,6, LDL 3,3, HDl 1,4 og TG 0,56, efter jeg er startet på lavkarbo er mit totalkolesterol 7,1, LDL 4,6, HDL 2,3 og TG 0,36, hvorfor er mit kolesterol steget så meget???? er det egg? eller er det bare fordi jeg spiser mere mættet fett end umættet? Jeg træner spinning 4 gangen om ugen, så klare ikke lavere carbohydrat inntak. Mit carbamid er 9,0 så den er også lidt over reference værdien, men det er jo fordi jeg spiser lidt for meget protein.

    • Hei Line og takk for et viktig og interessant spørsmål. Dette bør nok bli tema for et eget innlegg på bloggen.
      Det er flere mulige årsaker til at du har reagert som du har. Du sier ikke noe om du er normalvektig eller overvektig eller om du gikk ned i vekt når prøvene ble tatt eller var vektstabil.
      Dersom man ønsker å kontrollere sine prøver under pågående lavkarbo-kosthold, vil jeg anbefale at man gjør dette når vekten har stabilisert seg og vært det i ca 8 uker. Prøvene bør taes fastende og i tillegg til det du har fått kontrollert, synes jeg man også bør sjekke apolipoprotein A1 og B.
      Når det er sagt er ratio eller brøken mellom totalt kolesterol og HDL-kolesterol en viktig parameter for risikovurdering og jo lavere jo bedre. Hvis man ser på dine prøver før oppstart var denne brøken 3.28 og etter 2 mnd med lavkarbo 3,08 dvs en forbedring. Jeg tror faktisk dine prøver er bedre nå enn de var, men kunne bare svart endelig på dette dersom jeg hadde disse apolipoproteinene også. Dette viser hvor komplisert vurderingen av lipider er.
      Mitt råd er å kontrollere verdiene etter at du har vært vektstabil i 2 mnd og inkludert apolipoproteiner. Kom gjerne med en tilbakemelding på bloggen. Lykke til!

      • Line Nielsen 25/08/2011 kl. 12:41

        Tak for dit hurtige svar. Jeg er uddannet klinisk diætist i danmark og da jeg skal til at jobbe på et legecenter i Norge, ville jeg gerne se resultater at lavkarbo diæten med egne øjne.
        Jeg har en BMI på lidt under 19, og har været vektstabil mens jeg har været på lavkarbo. Før jeg lagde kostholdet om, spise jeg meget lidt fedt, så jeg tænker muligvis min krop skal venne sig til store mængder fedt, før mit kolesterol falder igen, mugligvis også fordi jeg jo har spist såååå mange egg som 30 om ugen….
        Dog har jeg oplevet andre helsegevinster som regelmæssig menstration, mere energi(dog først efter en måned eller halvanden)Langt mindre søthungre, ja den er faktisk væk, hvilket overraskede mig meget…Men min HbA1c er også steget fra 5,4 til 5,6, ja det er marginaler, men jeg forstår det ikke helt alligevel….Dog spiste jeg i den første måned omkring 150g carbohydrat om dagen og efter en måned gik jeg gradvist ned til 70 g om dagen…Det var for hårdt for mig at tage en kold tyrker, da jeg træner 4 gange hård motion om ugen, nogle gange lidt mere…
        Jeg vil droppe nogle af eggene i en måned og så få målt mit kolesterol igen, og evt. også Apoproteinerne du skriver, hvilket jeg håber giver resultater. Jeg er ikke meget for at anbefale kostholdet hvis patienter med diabetes stiger i kolesterol, altså total og LDL i så høj grad som jeg. Har du bedre erfaringer med at kolesterolet er faldet hos nogle patienter efter iet omlagt kosthold?

        • Jeg håper du merket deg den veldige stigningen i HDL-kolesterol som er en postiv effekt av omleggingen. Den mer enn nøytraliserer stigningen i total/LDL som jeg forsøkte å forklare deg med denne brøken/ratio.
          Ja, mange bruker tid før de stabilserer seg og flere eksperter anbefaler først sjekk etter 6 mnd.

  22. Eli Matglad 29/08/2011 kl. 20:30

    Hei. Takk for en flott blogg for oss som er interessert i vitenskapen bak ukebladstoffet. Jeg har et spørsmål: Jeg har en tid forsøkt lavkarbo til hverdags inkl helgene, med en og annen liten sprekk dann og vann. Bruker lavkarbo som en diett med mål om vektreduksjon, kontroll på overspising, og evt bedring av PCOS (i så fall bonus, ikke det viktigste). Ikke nødvendigvis motivert for full lavkarbo på livslang sikt, men har bestemt meg for å prøve det minst 4-6 måneder. Skal ila høsten på 3 uker utenlandsferie, og selv om det sikkert er fullt mulig å spise lavkarbo også de ukene er jeg rett og slett ikke villig til å ha den “jobben” med meg. Forventer selvsagt ikke vektnedgang i ferien, risikerer nok et eller to plusskilo, men vil helst ikke “ødelegge alt”.
    Er en slik høykarboperiode såpass ødeleggende at hele lavkarboperioden blir meningsløs? Altså: er det sannhet i påstandene om at lavkarbo bare virker hvis man gjør det 100% av tiden, uten rom for pauser?

    • Hmm,
      det finnes ikke noe fasitsvar på ditt spørsmål fordi det inneholder så utrolig mange variabler. Hvor mye karbohydrater, hvor store utskeielser osv. Erfaring (og noe forskning) tilsier at man er veldig sårbar for vektøkning like etter vektreduksjon og at det kan være grunn til å anbefale en konsolideringsfase etter ønsket vektreduksjon. Dersom du har “full” ferie, kan du nok risikere å legge på deg det du mistet i ukene/månedene før. Dersom du i ferien holder deg til karbohydrater med lav glykemisk indeks og styrer unna sukker, kan det gå veldig bra. Her må du nesten selv kjenne på hva som er viktig for deg.

  23. Hej,

    Hittade hit via Monique Forslunds blogg, http://www.lifezone.se. Vilken bra och informativ blogg! Intressant också att se att low carb-konceptet sprider sig över Skandinavien och resten av världen. Det är fantastiskt att många, som jag själv, som kämpat i åratal med lågkaloridieter som Viktväktarna, nu får ett nytt sätt att gå ner i vikt på – utan hungerkänslor och utan att ständigt tänka på all mat vi inte “får” äta. Förfärligt egentligen när man jämför innehållsförteckningen på lightprodukter med originalet – tio gånger så många tillsatser i lightprodukterna, och ofta mycket socker och härdade fetter.

    Jag är glad över att fler och fler läkare nu sprider low carb-budskapet; det ökar trovärdigheten i teorierna och innebär att fler och fler patienter kan få hjälp att gå ner i vikt utan svält och kaloriräkning!

    • Hei Catherine,
      takk for hyggelig kommentar. Der foreligger så mye kunnskap, både erfaringsbasert og fra forskningen. En av motivene med bloggen min var å få denne kunnskapen ut i en form som folk flest kunne forstå.

  24. Gratulerer med en flott blogg.Har fulgt Lchf en stund ,ble litt engstlig da jeg fikk hjertebank/arytmi etter kort tid.Er dette vanlig ? Nevner at jeg bruker blodtrykksmedisiner.

    Mvh Britt

    • Ikke uvanlig med hjertebank når man legger om kostholdet. Hvis man har samtidig svimmelhet e.l. bør man så sjekket dette nærmere, men vanligvis er dette et fenomen som går over etter en stund, senest et par uker.

  25. Edit Geri Skattør 13/10/2011 kl. 13:08

    Hei, Jeg og mannen min prøver denne lavkarbo dietten. Jeg ble operert med gallestein et par år siden og galleblæren er fjernet. Nedbryting av fett derfor er mer problematisk for meg siden jeg ikke har galleblær lenger. Hva kan du anbefale ang. å spise fett? Mannen min har trøbbel med nyrestein av og til. Jeg har lest advarsel om at lavkarbo dietten kan være for stor belastning på nyrerene. På hvilken måte ? (Jeg har lest øverst på siden at det er vanskelig å påvise noe sammenheng…) Er dette noe myndighetene finner på for minske populariteten av denne type dietten? På forhånd mange takk for svar!

  26. hei der Espen:) Jeg “låner” det ene bildet ditt fra artikkelen din over til bloggen min og håper det er i orden. Jeg linker selvfølgelig til deg og legger meg til som en fan av siden din, du skriver utrolig godt, informativt og flott(!) og jeg legger ut direkte link til deg som inspirasjonskilde på bloggen min. Bare si ifra hvis du synes det er ukult at jeg låner bildet, så fjerner jeg det, ok? mvh (sykepleier!) renate (www.thegrandproject.blogspot.com)

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Myter om lavkarbo | Lines skriblerier om alt og intet - 12/06/2011

    [...] over Lege og Forsker Espen Rostrups blogg og der fant jeg følgende innlegg: Klassiske myter om lavkarbo-diett. Anbefaler alle å ta en [...]

  2. Klassiske myter om lavkarbo-diett og LCHF | Rom for sunnhet - 14/06/2011

    [...] av Espen Rostrup 10.06.2011 This entry was posted in Kosthold and tagged fiber, kolesterol, lavkarbo, LCHF, mettet [...]

  3. Klassiske myter om lavkarbo-diett | Natural Nordic Diet - 16/06/2011

    [...] Les mer hos Espen Rostrup her. [...]

  4. LCHF: 10 Dokumenterede fakta om LCHF - lav kulhydratdiæt | LCHF Danmark - 22/09/2011

    [...] kulhydratdiæt kan føre til øget fedtforbrænding under træning (34). Se også Espens blog de klassiske myter om [...]

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 230 andre følgere