Low-Fat Dietary Pattern and Risk of Cardiovascular Disease; The Women’s Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial

Mange studier er designet og gjennomført med bakgrunn i hypotesen om at fett generelt, og mettet fett spesielt, er helseskadelig og fører til økt risiko for hjertesykdom og slag. En av de dyreste og mest omfattende studiene med en slik hypotese er Women’s Health Initiative som ble publisert i velrennomerte JAMA i februar 2006 1.
Barbara V. Howard og de andre forfatterne mente at både kliniske studier og observasjonstudier hadde identifisert en sterk sammenheng mellom LDL-kolesterol og annen risiko på den ene siden og inntaket av fett, kolesterol og fiber på den andre siden og at få studien hadde sett på effekten av et “sunt kosthold”.
Hensikten med denne mye omtalte studien var dermed å teste hypotesen om at et kosthold med lite fett og mye grønnsaker, frukt og korn, ville redusere forekomsten av hjerte- karsykdom.
Studien ble gjennomført som en randomisert, kontrollert studie. 48.835 kvinner i alderen 50-79 ble tilfeldig trukket til:
a) livsstilsendring eller
b) kontroll.
Gruppe a) fikk tett oppfølging i gruppe eller individuelt. Gruppen skulle redusere totalt fettinntak, redusere kaloriinntaket med 20 % og øke inntaket av frukt og helkorn. Kontrollgruppen b) fikk kun utlevert informasjonsmateriell om kosthold.
Intervensjonsgruppen a) hadde etter 6 år redusert fettinntaket med 8,2 %. Totalinntaket av fett var gått fra 37,8 til 28.8 % og inntaket av mettet fett fra 12,7 til 9,5 % av totalt energiinntak. Kvinnene i kontrollgruppen hadde ikke endret sitt inntak av fett (37,8 – 37,0%) eller mettet fett (12,7-12,4%). I kostholdsgruppen gikk kolesterolinntaket fra 260,5 mg til 193,6 mg og i kontrollgruppen fra 260,0 mg til 243,5 mg.
Til sammenligning kan det nevnes at Nasjonalt Råd for ernæring anbefaler oss et kosthold med 25-35 E% totalt fett, < 7 E% mettet fett og < 200 mg kolesterol.
Etter en gjennomsnittlig observasjonstid på 8,1 år fant en ingen forskjell i risiko for koronar hjertesykdom, slag eller kombinasjonen av disse mellom gruppene.
Et poeng som drukner litt i artikkelen er hva som skjedde med de 3,4% av kvinnene som hadde kjent hjerte- karssykdom da studien begynte. Årsaken til dette er nok både hvordan det illustreres grafisk og hvilken plass det vies i teksten.

Faktum er at de kvinnene som hadde kjent hjerte- karsykdom da studien begynte, opplevde en 26% økt risiko for kombinasjonen av hjerteinfarkt eller slag.
Forfatterne konkluderte med at en diettintervensjon med redusert inntak av fett og økt inntak av grønnsaker, frukt og helkorn ikke hadde noen langtidseffekt på forekomsten av hjerte- karsykdom hos kvinner etter overgangsalder.
The WHI Dietary Modification Trial is the largest long-term randomized trial of a dietary intervention ever con- ducted to our knowledge, and it achieved an 8.2% reduction at year 6 in total fat intake and a mean daily in- crease of 1.1 servings of vegetables and fruits and 0.5 serving of grains. No significant effects on incidence of CHD or stroke were observed during 8.1 years of follow-up.
1. Howard BV, Van Horn L, Hsia J, et al. Low-fat dietary pattern and risk of cardiovascular disease: the Women’s Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial. JAMA. Feb 8 2006;295(6):655-666.
PubMed

06/03/2011 


Kommentarer er stengt.